Οι λόγοι μπορεί να είναι καθαρά οικονομικοί ή μπορεί να έχουν να κάνουν και με την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και των εταιρειών για ένα πιο βιώσιμο περιβάλλον.
Αν οι αγορές προϊόντων από δεύτερο χέρι τις προηγούμενες δεκαετίες αφορούσαν κυρίως ακίνητα και αυτοκίνητα, σήμερα οι αγορές μεταχειρισμένων ειδών ή αλλιώς προϊόντων second hand περιλαμβάνουν από ρούχα και ηλεκτρονικά παιχνίδια έως ηλεκτρικές συσκευές και κινητά τηλέφωνα.
Μάλιστα, οι νεότερης ηλικίας καταναλωτές δείχνουν να επιλέγουν περισσότερο αγορές από δεύτερο χέρι και στην Ελλάδα το ποσοστό τους φτάνει το 69%, σε ηλικίες από 18-24 ετών, όταν στους άνω των 55 ετών μόνο οι τέσσερις στους δέκα δηλώνουν ότι έχουν κάνει αντίστοιχες αγορές.
Η οικονομική κρίση ενίσχυσε και στην Ελλάδα τις αγορές από δεύτερο χέρι και έβαλε τους καταναλωτές να σκεφτούν διαφορετικά. Ετσι, σύμφωνα με στοιχεία της Focus Bari | YouGov, τον περασμένο Απρίλιο, ένας στους δύο Ελληνες είχε αγοράσει τουλάχιστον ένα προϊόν από δεύτερο χέρι, με τους άνδρες να προηγούνται με ποσοστό 56% έναντι 46% των γυναικών.
Μάλιστα, τέσσερις στους δέκα καταναλωτές έκαναν τις αγορές αυτές μέσω κάποιου ηλεκτρονικού καταστήματος, 24% από κατάστημα vintage, 23% από φίλο ή γνωστό, 18% από υπαίθρια αγορά, ενώ 14% μέσω κάποιας διαφήμισης σε εφημερίδα.
Η τάση της δημιουργίας μιας αγοράς μεταχειρισμένων ειδών έχει δημιουργήσει μια τεράστια αγορά, η οποία μόνο στα είδη ένδυσης υπολογίζεται ότι το 2022 έφτασε τα 71,225 δισ. δολάρια, ενώ πάνω από 100 δισ.δολάρια υπολογίζεται ότι θα φτάσει η αγορά των μεταχειρισμένων κινητών τηλεφώνων έως το 2026.
Η έρευνα
Στην Ελλάδα, ήδη το 2022, 15% όσων συμμετείχαν σε έρευνα που πραγματοποίησε το ELTRUN δήλωσαν ότι έχουν ήδη αγοράσει μεταχειρισμένο smartphone, ενώ τρεις στους δέκα ενδιαφέρονται στο μέλλον να αγοράσουν κάποια μεταχειρισμένη ηλεκτρονική συσκευή.
Το γεγονός, όπως προκύπτει από τις έρευνες, ότι έξι στους δέκα καταναλωτές δηλώνουν εξοικειωμένοι με την κυκλική οικονομία και τα οφέλη της και για τον λόγο αυτό επιλέγουν προϊόντα second hand για να καλύπτουν τις ανάγκες τους, αλλά και το ότι 45% των Ζ και Millennials είναι «ανοικτοί» στο να πραγματοποιήσουν αγορές μεταχειρισμένων ειδών στο μέλλον, βάζουν τα θεμέλια μιας αγοράς την οποία ήδη στην Ελλάδα εκτός από μεμονωμένους πωλητές και καταστήματα αξιοποιούν και μεγάλες αλυσίδες που ενισχύοντας το μοντέλο της κυκλικής οικονομίας προσφέρουν πλέον τη δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν να αποκτήσουν ανακατασκευασμένες ηλεκτρονικές ή ηλεκτρικές συσκευές με εγγύηση.
Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει σε άλλες χώρες, σχεδόν τρεις στους δέκα καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική θα προτιμούσαν μια υψηλής ποιότητας επισκευασμένη συσκευή με εγγύηση, παρά ένα ολοκαίνουργιο προϊόν χαμηλότερης ποιότητας.
Οσο για την αγορά της ένδυσης, οι επιλογές από δεύτερο χέρι κάνουν προσιτά στους καταναλωτές και είδη πολυτελείας διάσημων οίκων μόδας που σε διαφορετική περίπτωση δεν θα μπορούσαν να αγοράσουν, ενώ μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες έχουν δημιουργήσει ηλεκτρονικές πλατφόρμες όπου οι καταναλωτές μπορούν να πωλούν ή να αγοράζουν μεταχειρισμένα είδη των εταιρειών αυτών.
Το βέβαιο είναι ότι οι αγορές από δεύτερο χέρι είναι μια τάση που ήρθε για να μείνει είτε γιατί δίνει λύσεις σε περιόδους ακρίβειας είτε γιατί βοηθάει για ένα καλύτερο περιβάλλον. Αρκεί κανείς να σκεφτεί ότι μόνο τα είδη μόδας θα ευθύνονται έως το 2050 για το 26% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα.
in.gr