2ο Περιφερειακό Συμβούλιο Νέων Πελοποννήσου 2025-26
Πρόγραμμα Συμμετοχής Μαθητών και Εκπαιδευτικών

Η Περιφέρεια Πελοποννήσου σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Πελοποννήσου συγκροτεί το 2ο Περιφερειακό Συμβούλιο Νέων Πελοποννήσου.

Το πρόγραμμα «Περιφερειακό Συμβούλιο Νέων Πελοποννήσου» φιλοδοξεί να φέρει σε επαφή μαθητές και μαθήτριες των Α΄ και Β΄ τάξεων του Λυκείου από τις πέντε (5) Περιφερειακές Ενότητες της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Οι μαθητές/μαθήτριες θα έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τη λειτουργία των θεσμικών οργάνων της Περιφέρειας, να συζητήσουν και να διατυπώσουν τις απόψεις τους σχετικά με τις αποφάσεις που λαμβάνονται σε επίπεδο Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Οι προτάσεις θεμάτων επιλογής και παρουσίασης (Παράρτημα) καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων και προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι νέοι στην περιοχή μας, εστιάζοντας στη βιωσιμότητα, την κοινωνική συνοχή, την εκπαίδευση, την υγεία, την ασφάλεια και τη διαμόρφωση μιας ισχυρής περιφερειακής συνείδησης.

Συγκεκριμένα:

Στο Περιφερειακό Συμβούλιο Νέων Πελοποννήσου δύνανται να συμμετέχουν μαθητές/τριες Α΄ και Β΄ τάξης των ΓΕ.Λ., Λυκειακών Τάξεων και ΕΠΑ.Λ. των οποίων η ηλικία δεν υπερβαίνει το 18ο έτος.
➢ Η Θητεία του Περιφερειακού Συμβουλίου Νέων ορίζεται μονοετής από 8 Ιανουαρίου έως 30 Νοεμβρίου 2026.
➢ Ο Αριθμός των Συμβούλων είναι ίσος με τον αριθμό των Συμβούλων του Περιφερειακούν Συμβουλίου Πελοποννήσου με αντίστοιχη κατανομή σε όλες τις Περιφερειακές Ενότητες χωρίς αναπληρωτές, ήτοι: 45 συνολικά Σύμβουλοι οι οποίοι επιμερίζονται σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα ως εξής: Αργολίδα 8, Αρκαδία 6, Κορινθία 12, Λακωνία 7 και Μεσσηνία 12.
➢ Η επιλογή των μαθητών/τριών θα πραγματοποιηθεί με ανάπτυξη θέματος (σεναρίου) από τους/τις μαθητές/τριες που επιθυμούν να συμμετάσχουν (έως δύο από κάθε σχολείο). Η γραπτή δοκιμασία θα διεξαχθεί το Σάββατο 20-12-2025 σε ένα Λύκειο στην έδρα κάθε νομού (Περιφερειακής Ενότητας) στο οποίο θα προσέλθουν οι μαθητές/τριες με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους.
➢ Η διαδικασία της αξιολόγησης των γραπτών θα γίνει με ευθύνη των τοπικών Συνδέσμων φιλολόγων σε φυλλάδιο προδιαγραφών Πανελλαδικών Εξετάσεων, σύμφωνα με το 2 πρότυπο των Πανελλαδικών Εξετάσεων (Α’ Βαθμολογητής, Β’ Βαθμολογητής και Γ’ Βαθμολογητής όταν απαιτείται, βαθμολόγηση με κλίμακα 1-100). Δεν προβλέπεται διαδικασία επίδειξης γραπτών δοκιμίων.
➢ Η τελική επιλογή θα γίνει συνυπολογίζοντας κατά 60% τον βαθμό της ανάπτυξης του
θέματος, 10% τη γνώση Ξένων Γλωσσών (10 μόρια για το επίπεδο Γ2, 7 για το επίπεδο Γ1
και 5 για το επίπεδο Β2 - συνυπολογίζεται το ανώτερο επίπεδο μίας ξένης γλώσσας και
ως αποκλειστική προϋπόθεση τίθεται το επίπεδο Β2 τουλάχιστον) και 30% τον βαθμό
επίδοσης της προηγούμενης τάξης.
➢ Επιβράβευση των επιλεγέντων: ένα ταξίδι σε χώρο όπου λειτουργεί συλλογικός θεσμός
(Ευρωκοινοβούλιο, Περιφερειακό Κοινοβούλιο κάποιας χώρας, Εθνικό Κοινοβούλιο
κ.λπ.).
➢ Συνοδοί καθηγητές/τριες θα επιλέγονται με κλήρωση μεταξύ όσων έχουν μαθητές/τριες
από το σχολείο τους οι οποίοι/ες συμμετείχαν στη διεξαγωγή του διαγωνισμού (ένας από
κάθε σχολείο).

Συμμετοχή μαθητών/τριών

Οι μαθητές/τριες που επιθυμούν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό θα υποβάλουν αίτηση-δήλωση συμμετοχής στις σχολικές μονάδες όπου φοιτούν, από 5 Δεκεμβρίου 2025 έως και 15 Δεκεμβρίου 2025. Μαζί με την αίτηση-δήλωση του/της μαθητή/τριας υποβάλλεται και υπεύθυνη δήλωση του γονέα/κηδεμόνα του/της.

Οι Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων θα συγκεντρώσουν τις αιτήσεις των υποψηφίων μαθητών/μαθητριών, μαζί με τις υπεύθυνες δηλώσεις των γονέωνκηδεμόνων τους. Εν συνεχεία θα διαβιβάσουν άμεσα τη συγκεντρωτική ονομαστική κατάσταση των υποψηφίων μαθητών και μαθητριών, στην Περιφερειακή Διεύθυνση Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης Πελοποννήσου μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (mail@pelop.pde.sch.gr) έως τις 17 Δεκεμβρίου 2025 με θέμα: «Για το πρόγραμμα Περιφερειακό Συμβούλιο Νέων Πελοποννήσου 2025-26_Μαθητές-τριες».


Συμμετοχή συνοδών εκπαιδευτικών

Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να συμμετάσχουν ως συνοδοί στο Πρόγραμμα «Περιφερειακό Συμβούλιο Νέων Πελοποννήσου 2025-26», παρακαλούνται, από 5 Δεκεμβρίου 2025 έως και 15 Δεκεμβρίου 2025, να υποβάλουν στον/στη Διευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας όπου υπηρετούν αίτηση μαζί με φάκελο δικαιολογητικών (απλά φωτοαντίγραφα).

Οι συνοδοί καθηγητές/τριες θα πρέπει να έχουν πολύ καλή γνώση της Αγγλικής ή Γαλλικής ή Γερμανικής ή Ισπανικής ή Ιταλικής γλώσσας που θα αποδεικνύεται με πτυχίο και κατά προτίμηση το πτυχίο υψηλότερης βαθμίδας.

Παρακαλούνται οι Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων που θα παραλάβουν τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά των ενδιαφερόμενων εκπαιδευτικών να τα διαβιβάσουν άμεσα στην Περιφερειακή Διεύθυνση Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης Πελοποννήσου μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (mail@pelop.pde.sch.gr) έως τις 17 Δεκεμβρίου 2025 με θέμα: «Για το πρόγραμμα Περιφερειακό Συμβούλιο Νέων Πελοποννήσου 2025- 26_Εκπαιδευτικοί».


Διευκρινίσεις προς τους/τις Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων για την υποβολή των δικαιολογητικών

Σημειώνεται ότι οι Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων είναι υπεύθυνοι/νες για τον έλεγχο των αιτήσεων, των υπεύθυνων δηλώσεων και των δικαιολογητικών που παραλαμβάνουν, ως προς το εάν έχουν συμπληρωθεί όλα τα πεδία με καθαρά, ευανάγνωστα γράμματα, ως προς την ορθότητα των στοιχείων των μαθητών/μαθητριών και των εκπαιδευτικών, καθώς και των υπεύθυνων δηλώσεων των γονέων/κηδεμόνων των συμμετεχόντων/χουσών μαθητών/μαθητριών. Αιτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις χωρίς υπογραφή, με ελλιπή συμπλήρωση και χρήση διορθωτικού (blanco) δε θα γίνονται δεκτές από την υπηρεσία μας.

Όσον αφορά στα πιστοποιητικά των μαθητών/μαθητριών (γλωσσομάθειας και αποδεικτικό βαθμού προαγωγής), παρακαλούνται οι Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων να ελέγξουν τη γνησιότητά τους.

Διευκρινίζεται ότι μόνο στην περίπτωση επιλογής μαθητών/μαθητριών και εκπαιδευτικών θα πρέπει να αποσταλούν από τους/τις Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων στην Περιφερειακή Δ/νση Εκπ/σης Πελοποννήσου ακριβή και επικυρωμένα φωτοαντίγραφα. Η μη έγκαιρη αποστολή των παραπάνω συνιστά λόγο αποκλεισμού από τη συμμετοχή.

Επισημαίνεται ότι δεν προβλέπεται η καταβολή αποζημίωσης για τη συμβολή/συμμετοχή
στη διαδικασία διεξαγωγής του διαγωνισμού.
Ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Πελοποννήσου Δημήτριος Οικονομόπουλος
Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου

Θέματα επιλογής μαθητών/τριών και παρουσίασης-συζήτησης στις συνεδριάσεις των Περιφερειακών Συμβουλίων

   1. Περιφερειακή Συνείδηση και Νεολαία

  • Η Σημασία της Περιφερειακής Συνείδησης: Συζήτηση για το τι σημαίνει να έχεις
    συνείδηση της περιοχής σου και πώς αυτό μπορεί να επηρεάσει θετικά τη ζωή
    των νέων στην Πελοπόννησο.
  • Η Προώθηση της Περιφερειακής Ταυτότητας στους Νέους: Προτάσεις για την ενίσχυση της αίσθησης του "ανήκειν" στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, μέσω σχολικών και εξωσχολικών δραστηριοτήτων.
  • Περιφερειακή Συνείδηση και Πολιτισμός: Πώς μπορούν οι νέοι να συμβάλουν
    στη διατήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της Πελοποννήσου.

    2. Το Περιβάλλον και η Καθημερινή Ζωή

  • Η Ανακύκλωση στο Σχολείο και το Σπίτι: Προτάσεις για την προώθηση της ανακύκλωσης στα σχολεία και τις οικογένειες, με απλά βήματα που μπορούν όλοι να ακολουθήσουν.
  • Η Οικολογική Συνείδηση των Νέων: Πώς μπορούν οι νέοι να υιοθετήσουν και να προωθήσουν φιλικές προς το περιβάλλον συνήθειες στην καθημερινή τους ζωή.
  • Ασφαλείς και Καθαρές Παραλίες: Προτάσεις για τη διατήρηση των παραλιών καθαρών και ασφαλών για όλους τους πολίτες και επισκέπτες.

    3. Η Καθημερινότητα των Νέων στην Περιφέρεια

  • Η Ζωή στην Περιφέρεια: Πλεονεκτήματα και Προκλήσεις: Συζήτηση για το τι σημαίνει να ζεις σε μια περιφερειακή περιοχή, τα θετικά και τα αρνητικά.
  • Η Κοινωνική Ζωή των Νέων στην Περιφέρεια: Πώς μπορούν οι νέοι να
    βελτιώσουν τις δυνατότητες κοινωνικοποίησης και ψυχαγωγίας στην περιοχή τους.
  • Η Σχολική Ζωή στην Πελοπόννησο: Προτάσεις για τη βελτίωση της καθημερινότητας των μαθητών/τριών στα σχολεία της Περιφέρειας.

    4. Υποδομές και Κοινωνικές Παροχές

  • Ασφαλείς Διαδρομές προς το Σχολείο: Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την ασφάλεια στις διαδρομές που ακολουθούν οι μαθητές/τριες για να φτάσουν στο σχολείο.
  • Αθλητικοί Χώροι για Νέους: Προτάσεις για τη βελτίωση των αθλητικών υποδομών που χρησιμοποιούν οι νέοι στην τοπική κοινότητα.
  • Σύνδεση Απομακρυσμένων Περιοχών: Πώς μπορούν να βελτιωθούν οι υποδομές
    που συνδέουν απομακρυσμένα χωριά και περιοχές με τα κεντρικά σημεία της
    Περιφέρειας, διευκολύνοντας την πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες και αγαθά.

    5. Πολιτισμός, Ιστορία και Εκδηλώσεις

  • Εκδηλώσεις και Φεστιβάλ: Προτάσεις για τη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων που θα ενισχύσουν την κοινότητα και θα αποτελούν η μία συνέχεια της άλλης ως ένα ενιαίο πελοποννησιακό φεστιβάλ μοιρασμένο σε Περιφερειακές Ενότητες, πόλεις και χωριά.
  • Προώθηση της Ιστορίας της Πελοποννήσου στα Σχολεία: Πώς μπορούμε να ενσωματώσουμε καλύτερα την τοπική ιστορία και τον πολιτισμό στο σχολικό πρόγραμμα.
  • Η Συμμετοχή των Νέων στις Τοπικές Εκδηλώσεις: Ιδέες για το πώς οι νέοι μπορούν να εμπλακούν περισσότερο στις πολιτιστικές δραστηριότητες της περιοχής τους.

    6. Προκλήσεις της Ψηφιακής Εποχής

  • Ασφαλής Χρήση του Διαδικτύου: Πώς μπορούν οι νέοι να προστατευτούν από
    τους κινδύνους του διαδικτύου και των κοινωνικών δικτύων.
  • Η Επίδραση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης στη Ζωή των Νέων: Συζήτηση για
    τα θετικά και τα αρνητικά της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
  • Ψηφιακός Εκφοβισμός: Προτάσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου του
    διαδικτυακού εκφοβισμού στα σχολεία και την κοινωνία.

    7. Υγεία και Ευεξία

  • Η Σημασία της Σωματικής Άσκησης: Προτάσεις για την ενίσχυση της σωματικής
    δραστηριότητας των νέων μέσα και έξω από το σχολείο.
  • Διατροφή και Υγιεινός Τρόπος Ζωής: Πώς οι νέοι μπορούν να υιοθετήσουν και να
    προωθήσουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες.
  • Η Αντιμετώπιση του Στρες στο Σχολείο: Συζήτηση για τους τρόπους με τους
    οποίους οι μαθητές/τριες μπορούν να διαχειριστούν το άγχος που προκαλείται
    από τις σχολικές υποχρεώσεις.

    8. Συμπερίληψη και Ασφαλές Σχολικό Περιβάλλον

  • Αντιμετώπιση του Bullying στα Σχολεία: Συζήτηση για το πώς μπορεί να
    προληφθεί και να αντιμετωπιστεί το bullying, προωθώντας ένα σχολικό
    περιβάλλον όπου όλοι οι μαθητές/τριες αισθάνονται ασφαλείς και αποδεκτοί.
  • Ένταξη Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) στα Σχολεία και την Κοινωνία: Προτάσεις
    για την ενίσχυση της συμπερίληψης των ατόμων με αναπηρία, τόσο στο σχολικό
    περιβάλλον όσο και στην ευρύτερη κοινωνία, με στόχο την πλήρη συμμετοχή και
    ισότητα.
  • Εκπαίδευση για την Αποδοχή της Διαφορετικότητας: Πώς μπορούν οι
    μαθητές/τριες να ενισχύσουν την κατανόηση και την αποδοχή της
    διαφορετικότητας, συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας πιο ενωμένης και
    ανεκτικής σχολικής κοινότητας