Σε Κρήτη και Κόρινθο οι πρώτες «Κοιλάδες Υδρογόνου» μικρής κλίμακας στην Ελλάδα
Υπό έγκριση βρίσκεται η χρηματοδότηση 8 εκατ. ευρώ για το κάθε έργο

Την προετοιμασία για την χρηματοδότηση δύο δράσεων για τη δημιουργία «Κοιλάδων υδρογόνου» μικρής κλίμακας στην Ελλάδα, σε Κόρινθο και Κρήτη, ξεκίνησε η «Clean Hydrogen Joint Undertaking», στα πλαίσια προώθησης της στρατηγικής για την ανάπτυξη της αγοράς καθαρού υδρογόνου στην Ευρώπη. Πρόκειται για έργα με παραγωγική ικανότητα και κατανάλωση τουλάχιστον 500 τόνων πράσινου υδρογόνου σε ετήσια βάση, ενώ το ύψος της χρηματοδότησης σε αυτό το στάδιο ανέρχεται στα 8 εκατομμύρια ευρώ για κάθε έργο.

Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, έχει ξεκινήσει η διαδικασία υπογραφής συμφωνίας χρηματοδότησης μεταξύ των αρμόδιων αρχών της ΕΕ και των κοινοπραξιών, με σκοπό να ολοκληρωθούν μια σειρά πρακτικά ζητήματα και να ξεκινήσουν επίσημα οι δράσεις.

Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο ευρωπαϊκό πρόγραμμα εστιάζει σε περιοχές όπου η εφοδιαστική αλυσίδα του υδρογόνου είτε ακόμη δεν υπάρχει, είτε βρίσκεται σε πρωτόλειο επίπεδο ανάπτυξης. Πλην της ελληνικής συμμετοχής, η πρόσφατη απόφαση της Clean Energy Partnership περιλαμβάνει ανάλογα έργα σε Βουλγαρία (Στάρα Ζαγόρα), Ιρλανδία (Garlway), Ιταλία (Λομβαρδία), Τουρκία (Νότιος Μαρμαράς) και Λουξεμβούργο.

Τι είναι οι «Κοιλάδες Υδρογόνου»

Οι κοιλάδες υδρογόνου είναι τοπικά οικοσυστήματα που περιλαμβάνουν την παραγωγή και μεταφορά υδρογόνου καθώς και πλήθος τελικών χρήσεων όπως είναι οι μεταφορές και η βιομηχανία. Ταυτόχρονα, αποτελούν σημαντικά βήματα για την ανάπτυξη και ωρίμανση των τεχνολογιών υδρογόνου, επιτρέποντας την ανάπτυξη μιας βιώσιμης οικονομίας υδρογόνου. 

Ο στόχος είναι να καταδειχθεί πως τα διαφορετικά μέρη στη χρήση του υδρογόνου ως ένας ενεργειακός τομέας μπορεί να ταιριάξει σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της Clean Energy Joint Undertaking, πλέον η εν λόγω προσέγγιση βρίσκει πλατιά αποδοχή και συνιστά μια εκ των βασικών προτεραιοτήτων της βιομηχανίας και της Κομισιόν με στόχευση στην ανάπτυξη έργων υδρογόνου μεγάλης κλίμακας και στην δημιουργία διασυνδεδεμένων οικοσυστημάτων υδρογόνου ανά την Ευρώπη.

Μια κοιλάδα υδρογόνου δεν στοχεύει μονάχα να αποδείξει πως οι τεχνολογίες υδρογόνου μπορούν να λειτουργούν σε συνέργεια, αλλά επίσης πως μπορούν να λειτουργούν συμπληρωματικά με άλλα στοιχεία: παραγωγή πράσινης ενέργειας, υποδομές αερίου, δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, μπαταρίες κλπ. Αυτή την στιγμή υπάρχουν 25 «Κοιλάδες Υδρογόνου» ανά την Ευρώπη σε διάφορα επίπεδα ανάπτυξης και ωρίμανσης στα πλαίσια της πλατφόρμας «Mission Innovation Hydrogen Valleys Platform».

Η κοιλάδα υδρογόνου στην Κόρινθο

Η μία δράση κατά πάσα πιθανότητα αφορά στο έργο IPCEI «Blue Med» της Motor Oil, το οποίο θα αναπτυχθεί στις εγκαταστάσεις του Ομίλου στην Κόρινθο.

Το Blue Med αποτελεί ένα ολοκληρωμένο οικοσύστημα και έχει σκοπό την δημιουργία μιας ευέλικτης κλιμακούμενης και ανταγωνιστικής αλυσίδας αξίας υδρογόνου που αποτελείται από την παραγωγή, τη διάθεση και τη διανομή ανανεώσιμου και εξαιρετικά χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος υδρογόνου για χρήση στη βιομηχανία και στις μεταφορές. 

Η υποδομή αυτή περιλαμβάνει τη μονάδα παραγωγής υδρογόνου του διυλιστηρίου με δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα και συμπληρώνεται με την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, που παράγεται με ηλεκτρόλυση νερού.

Η επιλογή της εγκατάστασης στο διυλιστήριο της Κορίνθου συνεπάγεται σημαντικά πλεονεκτήματα, δεδομένης της διαθεσιμότητας υποδομών που υπάρχει, γεγονός που θα μεταφράζεται στην παραγωγή ανταγωνιστικού υδρογόνου. 

Το παραγόμενο υδρογόνο θα χρησιμοποιείται για την απανθρακοποίηση του διυλιστηρίου και των εγκαταστάσεων και ένα μέρος θα αποτελεί εξαγώγιμο προϊόν χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος για χρήση στη βιομηχανία και τις μεταφορές. Το υδρογόνο θα διατίθεται με ένα καινοτόμο σύστημα συμπίεσης που αρχικά θα διαθέτει το υδρογόνο για παραγωγή πράσινων λιπαντικών και βιοκαυσίμων καθώς αναπτύσσονται οι σχετικές εφαρμογές στις μεταφορές και στη ναυτιλία.

Η διανομή του θα γίνεται με έγχυση στο σύστημα φυσικού αερίου στο FSRU και σε μετέπειτα στάδιο, προς τα τέλη της δεκαετίας θα ενταχθεί και στο σχετικό δίκτυο του ΔΕΣΦΑ όταν θα είναι έτοιμο. Για να γίνει εφικτή η επίτευξη όλων αυτών των έργων είναι απαραίτητη η έγκαιρη δημιουργία ενός ρυθμιστικού και κανονιστικού πλαισίου που θα επιτρέπει και θα ρυθμίζει αυτή την αγορά.

 

 

energypress