Διεθνείς και εγχώριες διασυνδέσεις ύψους 8 δισ. από τον ΑΔΜΗΕ έως το 2034
η δεύτερη διασύνδεση με την Ιταλία και οι εγχώριες νησιωτικές διασυνδέσεις με τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο θεωρούνται τα τρία μεγάλα έργα του Διαχειριστή για την επόμενη πενταετία.

Σε επενδύσεις ύψους 8 δισ. σε εγχώριες αλλά και διεθνείς διασυνδέσεις με ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το 2034 προχωράει ο ΑΔΜΗΕ. Ιταλία και εγχώριες νησιωτικές διασυνδέσεις με τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο τα τρία μεγάλα έργα του.

Τον ενεργειακό χάρτη της Νοτιοανατολικής Μεσογείου φιλοδοξεί να μετασχηματίσει ο ΑΔΜΗΕ, υλοποιώντας επενδύσεις 7,8 δισ. ευρώ σε εγχώριες αλλά και διεθνείς διασυνδέσεις με ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το 2034.

Τόσο οι διασυνδέσεις που βρίσκονται «στα σκαριά» όσο και αυτές που είναι σε πλήρη εξέλιξη φιλοδοξούν να δημιουργήσουν έναν νέο ενεργειακό διάδρομο ανάμεσα σε Ευρώπη,  Μεσόγειο και Μέση Ανατολή, μετατρέποντας την Ελλάδα σε εξαγωγέα καθαρής ενέργειας, αλλά και ενισχύοντας την ασφάλεια εφοδιασμού της ΝΑ Ευρώπης.

Παράλληλα, η υλοποίηση τέτοιων έργων θα ανοίξουν τον δρόμο για μεγάλες επενδύσεις σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, συμβάλλοντας στην απανθρακοποίηση της Μεσογείου και κυρίως θα μειώσουν το κόστος ενέργειας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Μάλιστα, όπως έχει αναφέρει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, η δεύτερη διασύνδεση με την Ιταλία και οι εγχώριες νησιωτικές διασυνδέσεις με τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο θεωρούνται τα τρία μεγάλα έργα του Διαχειριστή για την επόμενη πενταετία.

Ο ίδιος έχει θέσει ως παράλληλο στόχο τον εκσυγχρονισμό του συστήματος με ψηφιακά μέσα, ώστε να εξασφαλιστεί όσο το δυνατόν ασφαλέστερη ηλεκτροδότηση.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι το απαιτητικό επενδυτικό πλάνο του Διαχειριστή, είναι και ο λόγος που έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου (ΑΜΚ), αφού οι επενδύσεις για την επόμενη δεκαετία απαιτούν  «ένεση» τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ.

Οι μεγάλες διεθνείς διασυνδέσεις

  • Ελλάδα-Κύπρος-Ισραήλ

Ο  Great Sea Interconnector (GSI) θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα ενεργειακά έργα της Μεσογείου. Η ολοκλήρωση του έργου θα σηματοδοτήσει την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς, διασφαλίζοντας την ισχυρή ενεργειακή θωράκιση του νησιού.

Παράλληλα, το Ισραήλ θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού του, αποκτώντας τη δυνατότητα να αυξήσει, περαιτέρω και ταχύτερα, τη συμμετοχή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο ενεργειακό του ισοζύγιο.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ «έως σήμερα έχουν καταβληθεί 251,4 εκατ. ευρώ στον ανάδοχο του καλωδιακού τμήματος, καθώς οι εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή των πρώτων 331 χλμ. του υποθαλάσσιου καλωδίου, ενώ επιπλέον 192 χλμ. βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια της παραγωγικής διαδικασίας.

Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί σημαντικό τμήμα των θαλάσσιων ερευνών. Ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε στενή συνεργασία με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη για τα θέματα που άπτονται της υλοποίησης του έργου».

  • Ελλάδα - Ιταλία

Όσον αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας (GRITA 2), βρίσκεται σε εξέλιξη το δεύτερο σκέλος, καθώς η πρώτη γραμμή είναι «γεμάτη» εδώ και χρόνια. Το έργο θα τριπλασιάσει την τρέχουσα μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών (από 500 MW σε 1.000 MW).

Ο ΑΔΜΗΕ και η ιταλική Terna έχουν ολοκληρώσει τη μελέτη σκοπιμότητας για τη νέα διασύνδεση ισχύος 1 GW και υπέγραψαν Μνημόνιο Συνεργασίας το Μάιο του 2025.

Το έργο έχει ήδη έχει ήδη συμπεριληφθεί στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύων (TYNDP) 2024 των Ευρωπαϊκών Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς και έχει προταθεί από κοινού για ένταξη στον δεύτερο κατάλογο Έργων Κοινού και Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PCI/PMI).

Η διασύνδεση αυτή που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2033 θα ενισχύσει περαιτέρω το εμπόριο ενέργειας Ελλάδας-Ιταλίας και θα διευρύνει τη δυνατότητα εξαγωγής καθαρής ενέργειας.

  • Ελλάδα-Αίγυπτος 

Το έργο, που είναι γνωστό με το όνομα «GREGY- Elica Interconnector», προετοιμάζεται από την Elica Interconnector S.M.S.A, μέλος του Ομίλου Κοπελούζου, και περιλαμβάνει υποθαλάσσιο ηλεκτρικό καλώδιο με δυνατότητα αμφίδρομης μεταφοράς ενέργειας και συνολικού αναμενόμενου προϋπολογισμού 4,2 δισ. ευρώ, που θα μεταφέρει 100% πράσινη ενέργεια που παράγεται από μονάδες ΑΠΕ στην Αίγυπτο.

Ο ΑΔΜΗΕ συνεργάζεται στενά τόσο με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC) όσο και με τον φορέα υλοποίησης ELICA SA, με τον οποίο έχει υπογράψει Μνημόνιο Κατανόησης σχετικά με την αξιολόγηση της εισόδου του στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.

Οι βασικές μελέτες τεχνικής ανάλυσης και κόστους–οφέλους προχωρούν, ενώ έχουν ξεκινήσει και οι διαδικασίες για τη μελέτη βυθού.

  • Ελλάδα-Σαουδική Αραβία

Η διασύνδεση της χώρας μας με τη Σαουδική Αραβία θα αποτελέσει ενεργειακή γέφυρα της Ευρώπης με την Ανατολή. Η Saudi Greek Interconnection S.A. από τον ΑΔΜΗΕ και την National Grid της Σαουδικής Αραβίας, στην οποία κατέχουν μερίδιο 50% έκαστος, έχει ολοκληρώσει τη μελέτη βιωσιμότητας.

Η προκαταρκτική έκθεση ολοκληρώθηκε το 2025 και δείχνει θετικές ενδείξεις, ενώ οι λεπτομερείς μελέτες θα ολοκληρωθούν έως τον Απρίλιο του 2026. 

  • Ελλάδα-Γερμανία

Η διασύνδεση Ελλάδας-Γερμανίας (Green Aegean Interconnector), συνολικής ισχύος από 3 έως 9 GW, θεωρείται ο μεγάλος βόρειος διάδρομος και από τα πιο στρατηγικά έργα της δεκαετίας.

Το έργο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τη μεταφορά του ενεργειακού πλεονάσματος που προέρχεται από την Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο προς τα μεγάλα κέντρα κατανάλωσης στην κεντρική Ευρώπη. Η αρχική δυναμικότητα της διασύνδεσης σχεδιάζεται να ανέλθει σε 3 GW ενώ σε δεύτερο χρόνο θα μπορούσε να φτάσει από 6 έως και 9 GW. 

Το έργο εξελίσσεται σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς διαχειριστές και βρίσκεται σε διαδικασία ωρίμανσης. 

  • Ελλάδα-Αλβανία

Παράλληλα, ο ΑΔΜΗΕ ωριμάζει τη δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Αλβανίας μαζί με τον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς της γειτονικής χώρας με στόχο ολοκλήρωσης το 2031.

  • Ελλάδα-Τουρκία

Ο Διαχειριστής σχεδιάζει την κατασκευή νέας (δεύτερης) διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η οποία θα ενισχύσει τη διασύνδεση του Ευρωπαϊκού με το Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς.

Τον Φεβρουάριο του 2024 συστάθηκε από κοινού επιτροπή με εκπροσώπους των δύο διαχειριστών με στόχο τον συντονισμό και την επίτευξη της υλοποίησης της νέας διασύνδεσης. προγραμματισμό υλοποίησης έως το 2029.

Να σημειωθεί ότι στο επίπεδο των διεθνών διασυνδέσεων, ο ΑΔΜΗΕ  προωθεί και την αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία.

Που βρίσκονται τα εγχώρια έργα

  • Κρήτη-Αττική

Το έργο της Ariadne Interconnection, θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ, αποτελεί σταθμό για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας, ενώ η πρώτη φάση αφορούσε τη σύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο.

Το έργο αυτό δε θα ωφελήσει μόνο την Κρήτη αλλά και όλους τους καταναλωτές της χώρας, αφού αναμένεται να εξοικονομηθούν 5 δισ. ευρώ έως το 2035 λόγω της μείωσης των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).

Η δοκιμαστική λειτουργία ολοκληρώθηκε επιτυχώς στις 8 Νοεμβρίου 2025 και το έργο βρίσκεται στο στάδιο της προσωρινής παραλαβής από τον ΑΔΜΗΕ.

  • Διασύνδεση Κυκλάδων

Η τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου.

Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (Σαντορίνη-Νάξος) είναι σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026.

Τα υπόλοιπα τρία νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος) θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2026.

Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα.

  • Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου και ΚΥΤ Κουμουνδούρου

Η αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου - κόμβος για το καλώδιο Κρήτης-Αττικής - προχωρά προς ολοκλήρωση το πρώτο εξάμηνο του 2026, ενώ η νέα γραμμή μεταφοράς Κόρινθος-Κουμουνδούρου βρίσκεται ήδη σε φάση κατασκευής.

  • Διασυνδέσεις Δωδεκανήσων

Στο τέλος του 2024 δημοσιεύθηκε ο μεγάλος διαγωνισμός για τους σταθμούς μετατροπής και το HVDC καλώδιο Κόρινθος-Κως, με τον διαγωνισμό να βρίσκεται σήμερα σε πλήρη εξέλιξη.

Το έργο θα αποδεσμεύσει τα νησιά του ΝΑ Αιγαίου από το πετρέλαιο, μειώνοντας το ενεργειακό κόστος και ανοίγοντας τον δρόμο για μεγάλη διείσδυση ΑΠΕ.

  • Διασύνδεση Βορείου Αιγαίου

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το τμήμα Νέα Σάντα-Δυτική Λέσβος βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση, ενώ οι επόμενες φάσεις (έως τη Μυτιλήνη) θα ακολουθήσουν εντός του 2026. Το έργο, ύψους 1,4 δισ. ευρώ, θα επιτρέψει την ανάπτυξη μεγάλων αιολικών επενδύσεων.

 

businessdaily