Φρένο στις νέες παραγγελίες πλοίων από τους Έλληνες – Πού ποντάρουν οι πλοιοκτήτες το 2025
Απόλυτοι κυρίαρχοι στα ναυπηγεία, αλλά με στρατηγικές κινήσεις και επιφυλακτικότητα για το μέλλον - Ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν σταθερά πρωταγωνιστές στην παγκόσμια ναυτιλιακή σκηνή, διατηρώντας ένα από τα μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια παραγγελιών νέων πλοίων (orderbook) διεθνώς. Σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, το ελληνικό ενδιαφέρον επικεντρώνεται σε δεξαμενόπλοια, bulk carriers, LPG και LNG πλοία, με συνολικά πάνω από 600 παραγγελίες. Ωστόσο, το 2025 δείχνει μια διαφορετική εικόνα: σημαντική κάμψη στις νέες παραγγελίες, πιθανώς ως ένδειξη πιο προσεκτικής στρατηγικής λόγω αβεβαιότητας ή αναμονής εξελίξεων στην αγορά και τη ρυθμιστική πολιτική.

«Παρά το εντυπωσιακό συνολικό μέγεθος του ελληνικού order book  τα στοιχεία του 2025 δείχνουν καθαρή επιβράδυνση. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες φαίνεται να κινούνται στρατηγικά και επιλεκτικά, δίνοντας προτεραιότητα στην ποιότητα, τις τεχνολογικές προδιαγραφές και τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς, παρά σε μαζικές επενδύσεις» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου.

Πιο συγκεκριμένα:

1. Δεξαμενόπλοια

Η Ελλάδα παραμένει πρώτη δύναμη σε παραγγελίες δεξαμενοπλοίων, κατέχοντας το 27% του παγκόσμιου orderbook, με 292 πλοία. Ωστόσο, οι παραγγελίες στο πρώτο τετράμηνο του 2025 μειώθηκαν δραστικά σε σχέση με το 2024.

Το 2024: 42 παραγγελίες στην Κίνα μόνο για tankers.
Το 2025: 0 παραγγελίες στην Κίνα για tankers – εντυπωσιακή πτώση.
Αύξηση στην Κορέα: Από 8 σε 17 tankers, κυρίως VLCC και Suezmax.
Οι αναλυτές σχολιάζουν:
«Η μετατόπιση από την Κίνα στην Κορέα δείχνει πιο στοχευμένες κινήσεις για υψηλότερες προδιαγραφές ή καλύτερα χρονοδιαγράμματα παράδοσης»

2. Ξηρό Φορτίο

Με 167 πλοία σε παραγγελία και μερίδιο 15% της παγκόσμιας αγοράς, η ελληνική παρουσία στο ξηρό φορτίο παραμένει ισχυρή μα πιο περιορισμένη σε νέες κινήσεις.

2024: 13 νέες παραγγελίες (10 Kamsarmax, 1 Ultramax, 2 Handysize)
2025: Μόνο 1 παραγγελία Handysize.

3. LPG/LNG

Οι Έλληνες διατηρούν 50 LPG και 47 LNG παραγγελίες — αντίστοιχα 28% και 13% του παγκόσμιου συνόλου.

LPG: Από 22 παραγγελίες το 2024 σε 0 το 2025.
LNG: Σταθερές 4 παραγγελίες και τα δύο έτη.
“Το LNG κρατά το ενδιαφέρον λόγω του ρόλου του ως μεταβατικό καύσιμο. Το LPG φαίνεται πως περνά φάση επανεκτίμησης ως προς τη μελλοντική του βιωσιμότητα” σχολιάζουν οι αναλυτές.

4. Εμπορευματοκιβώτια

Το 2025 δείχνει αναζωπύρωση στο sector των containers:

2024: 4 παραγγελίες Neopanamax.
2025: 12 συνολικά (10 Neopanamax, 2 Feeder) — σημαντική αύξηση.

Η ενίσχυση των παραγγελιών για μεγαλύτερα πλοία Neopanamax δείχνει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες ποντάρουν στην αποδοτικότητα μέσω οικονομιών κλίμακας.

 

newmoney.gr