Παράλληλα, ο χρόνος μελέτης ή διαβάσματος βιβλίων, παρότι είναι επίσης χρόνος καθιστικής συμπεριφοράς, φαίνεται να είναι ωφέλιμος καθώς βελτιώνει τη σχολική επίδοση και άλλες κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών με τελικό θετικό πρόσημο στη γενικότερη υγεία τους.
Σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, η υψηλής έντασης φυσική δραστηριότητα έχει πολλαπλά οφέλη για την υγεία παιδιών και εφήβων, συμπεριλαμβανομένων της καρδιοαναπνευστικής κατάστασης, μυϊκής δύναμης, οστικής και καρδιομεταβολικής υγείας όπως και μείωσης του ενδεχομένου εμφάνισης παχυσαρκίας. Επίσης, φαίνεται ότι μειώνει την πιθανότητα εμφάνισης κατάθλιψης, ενώ βελτιώνει την κλινική εικόνα παιδιών που ήδη πάσχουν από αυτή. Παράλληλα, σχετίζεται με καλύτερες γνωστικές λειτουργίες όπως μνήμη και εκτελεστική ικανότητα, με συνέπεια καλύτερη σχολική επίδοση.
Αντίθετα, ο χρόνος που δαπανάται σε καθιστικές συμπεριφορές σχετίζεται με χειρότερη καρδιομεταβολική υγεία, μεγαλύτερη εναπόθεση λίπους και παχυσαρκία, περιορισμένη κοινωνικοποίηση και χειρότερες σχολικές επιδόσεις σε μαθητές με εξαίρεση τον χρόνο δαπάνης σε ανάγνωση και μελέτη. Συνεπώς, αντιλαμβανόμαστε ότι δεν φτάνει τα παιδιά, οι έφηβοι και οι ενήλικες να έχουν φυσική δραστηριότητα στη ζωή τους, αλλά να μειώσουν αντίστοιχα όσο το δυνατόν περισσότερο τον χρόνο σε καθιστικές συμπεριφορές ή τουλάχιστον να τον περιορίσουν μόνο σε χρόνο ανάγνωσης, μειώνοντας όσο το δυνατόν περισσότερο τον χρόνο επί της οθόνης.
* Ο δρ Σπύρος Κανελλάκης είναι διαιτολόγος, διατροφολόγος, ψυχολόγος.