Σημαντικά θέματα έθεσε η παράταξη Καραβά στη Λογοδοσία του Δήμάρχου (ΒΙΝΤΕΟ)
Οι ερωτήσεις της παράταξης ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ με επικεφαλής το Σπύρο Καραβά (μείζονα αντιπολίτευση) προς τη δημοτική αρχή για το δημοτικό συμβούλιο λογοδοσίας

ΒΑΣΙΛΑΤΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ

Τον Απρίλιο του 2021, η Δημοτική Αρχή, με επίσημη ανακοίνωσή της, υποδέχθηκε με πανηγυρικό τόνο την κατάθεση από την Περιφέρεια Πελοποννήσου στο ΕΣΠΑ του έργου αναβάθμισης του ορεινού οδικού άξονα Δερβένι – Ροζενά – Ζάχολη – Σαραντάπηχο – Καρυά – Γκούρα, ενός έργου στρατηγικής σημασίας για ολόκληρη την ορεινή Δυτική Κορινθία.

Η ανακοίνωση εκείνη έκανε λόγο για «ένα ακόμη αναπτυξιακό έργο για τον Δήμο μας», για «στενή συνεργασία Δήμου και Περιφέρειας που αποδίδει καρπούς» και για «προσήλωση στο στρατηγικό πλάνο της δημοτικής αρχής». Έγινε μάλιστα ειδική αναφορά σε έναν προϋπολογισμό ύψους 19 εκατομμυρίων ευρώ, που θα «ενοποιούσε τον ορεινό όγκο» και θα συνέβαλε στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.

Σήμερα, σχεδόν πέντε χρόνια μετά, κανένα απτό αποτέλεσμα δεν φαίνεται να έχει προκύψει. Το έργο δεν φαίνεται να έχει προχωρήσει, ενώ ουδεμία ενημέρωση έχει δοθεί στους δημότες για την τύχη της πολυδιαφημισμένης πρότασης.

Στο μεταξύ, όμοροι δήμοι προχωρούν με γοργά βήματα. Αναβαθμίζουν τους ορεινούς τους δρόμους, ενισχύουν το τουριστικό τους προϊόν, και κερδίζουν σταθερά έδαφος στον χάρτη του εναλλακτικού τουρισμού.

Η πραγματικότητα δείχνει πως, παρά τα προεκλογικά συνθήματα περί “αποφασιστικής διεκδίκησης” και “αποτελεσματικής υλοποίησης”, η Δημοτική Αρχή αποδεικνύεται για ακόμη μία φορά ανακόλουθη των δεσμεύσεών της. Αντί της αποφασιστικότητας που ευαγγελίζεται, κυριαρχεί η καθυστέρηση· και αντί της αποτελεσματικότητας, η στασιμότητα.

Κατόπιν αυτών, ερωτάται η Δημοτική Αρχή:

Είναι το έργο ενταγμένο ή απενταγμένοαπό το ΕΣΠΑ;

Ποιο είναι το πλάνο δράσης και οι ενέργειες που έχουν γίνει για την προώθησή του;

Γιατί έχουν περάσει σχεδόν πέντε χρόνια χωρίς καμία επίσημη ενημέρωση, ούτε στο Δημοτικό Συμβούλιο, ούτε στους πολίτες;

Πώς σκοπεύει η Δημοτική Αρχή να αναστρέψει την υστέρηση του Δήμου μας έναντι των γειτονικών περιοχών που αξιοποιούν αποτελεσματικά τον ορεινό τους πλούτο και μετατρέπουν τις υποδομές σε μοχλό τουριστικής ανάπτυξης;

 

ΜΕΓΑΡΙΤΗΣ ΑΝΕΣΤΗΣ

Στις 11 Νοεμβρίου 2022, η δημοτική αρχή κάλεσε τους δημότες σε διαβούλευση για τη Β2 φάση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Ξυλοκάστρου, δηλαδή για την κρισιμότερη φάση πριν από την τελική του έγκριση, με καταληκτική ημερομηνία την 29η Δεκεμβρίου. Ήταν, ουσιαστικά, αδύνατο μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα να μελετηθούν εκατοντάδες σελίδες τεχνικών, νομικών και πολεοδομικών δεδομένων.

Παρά τις επισημάνσεις μας τότε, ότι η διαδικασία ήταν βιαστική και ανεπαρκώς προετοιμασμένη, η δημοτική αρχή προχώρησε στην έγκριση της Β2 φάσης με την απόφαση 120/2023 του Δημοτικού Συμβουλίου. Το επιχείρημα περί «ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων» αποδείχθηκε, για άλλη μια φορά, επιζήμιο για τον τόπο. Αντίστοιχη προχειρότητα παρατηρήθηκε και στη διαδικασία για το ΣΧΟΟΑΠ Ευρωστίνης.

Στις 3 Απριλίου 2024, με διθυραμβικές ανακοινώσεις, η δημοτική αρχή ενημέρωσε ότι εγκρίθηκαν με ΦΕΚ τόσο το ΓΠΣ Ξυλοκάστρου όσο και το ΣΧΟΟΑΠ Ευρωστίνης.

Ωστόσο, το αποτέλεσμα κάθε άλλο παρά επιτυχία αποτελεί. Στην πράξη, οι αποφάσεις αυτές οδήγησαν σε ουσιαστική απαξίωση της γης στον Δήμο μας, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα σε υφιστάμενες και νέες επαγγελματικές εγκαταστάσεις, καθώς και σημαντικές αστοχίες στον πολεοδομικό σχεδιασμό.

Ενδεικτικά:

Ο συντελεστής δόμησης στο Ξυλόκαστρο, από τη Βαγενά έως το Κέντρο Υγείας, μειώθηκε από 1,2 σε 0,8, ενώ στο δυτικό Ξυλόκαστρο από 1,2 σε 1,0.

Εντός οικισμών απαγορεύεται πλέον η κατασκευή αγροτικών αποθηκών και ψυκτικών θαλάμων, γεγονός που δημιουργεί εμπόδια για την πρωτογενή παραγωγή.

Καθορίζονται χρήσεις γης που δεσμεύουν ιδιοκτησίες και περιουσίες, περιορίζοντας την αξιοποίηση τους και απομειώνοντας σημαντικά την αξία τους.

Πρόκειται για αποφάσεις που, σε συνδυασμό με τις ανεκπλήρωτες προεκλογικές δεσμεύσεις για επεκτάσεις σχεδίων πόλης, διανοίξεις δρόμων και αναγνωρίσεις κοινόχρηστων οδών, διαμορφώνουν ένα πλαίσιο ασυνέπειας και αδυναμίας στρατηγικού σχεδιασμού. Οι δημότες αισθάνονται δικαίως απογοητευμένοι, καθώς είδαν τις ελπίδες τους να διαψεύδονται και τις περιουσίες τους να απαξιώνονται.

Οι πολίτες δεν ζητούν εξηγήσεις, ζητούν διορθώσεις. Δεν περιμένουν λόγια, αλλά πράξεις.

Γιατί το πολεοδομικό σχέδιο δεν είναι τεχνικό χαρτί σε ένα συρτάρι. Είναι το όραμα και ο χάρτης του μέλλοντος του Δήμου μας. Και όταν αυτό το όραμα σχεδιάζεται χωρίς συμμετοχή, χωρίς προνοητικότητα και χωρίς διαφάνεια, τότε χάνεται η ευκαιρία να χτίσουμε έναν τόπο που θα εμπνέει εμπιστοσύνη, ανάπτυξη και προοπτική.

Σήμερα, η δημοτική αρχή οφείλει να απαντήσει με σαφήνεια:

Ποιος είναι ο οδικός χάρτης ενεργειών και πρωτοβουλιών για την αναστροφή της πτωτικής πορείας της αξίας των ακινήτων;

Πώς προτίθεται να διορθώσει τις πολυάριθμες αστοχίες που προέκυψαν από τη βιασύνη και την έλλειψη ουσιαστικής διαβούλευσης;

 

ΜΕΤΕΒΕΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

Τον Σεπτέμβριο, πολλοί επαγγελματίες του Δήμου Ξυλοκάστρου – Ευρωστίνης βρέθηκαν μπροστά σε μια δυσάρεστη έκπληξη: ειδοποιητήρια για τέλη ακαθάριστων εσόδων προηγούμενων ετών — ακόμη και από το 2011 ή και παλαιότερα.

Πολλοί από αυτούς δηλώνουν ότι οι οφειλές αυτές έχουν ήδη εξοφληθεί και διαθέτουν αποδείξεις. Άλλοι θεωρούσαν, και δικαίως, πως τα σχετικά δεδομένα τηρούνται ηλεκτρονικά από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου, όπως ορίζει η σύγχρονη διοικητική πρακτική.

Η εξέλιξη αυτή έχει προκαλέσει έντονη αναστάτωση στην τοπική αγορά και έχει δημιουργήσει εύλογα ερωτήματα:

· Πώς προέκυψαν, μετά από τόσα χρόνια, αυτές οι απαιτήσεις;

· Έχει διερευνηθεί ο τρόπος με τον οποίο εκδόθηκαν τα ειδοποιητήρια;

· Και, κυρίως, πώς παραχωρούνταν όλα αυτά τα χρόνια κοινόχρηστοι χώροι, όταν η νομοθεσία απαγορεύει ρητά κάτι τέτοιο σε περιπτώσεις ανεξόφλητων τελών;

Πέρα όμως από τη διαδικαστική διάσταση, υπάρχει και η οικονομική πίεση που ασκείται στους δημότες και στους επαγγελματίες μας. Μόλις πριν λίγους μήνες, η δημοτική αρχή ψήφισε μια σημαντική αύξηση των δημοτικών τελών:

· Ο μέσος όρος για τα ακίνητα οικιακής χρήσης αυξήθηκε κατά 32,8%,

· ενώ για τα ακίνητα επαγγελματικής δραστηριότητας η αύξηση φτάνει το 16,8%.

Κατά δημοτική κοινότητα, οι αυξήσεις κυμαίνονται από 21% έως 44% για τις κατοικίες και από 9,8% έως 17,3% για τα καταστήματα και τις επαγγελματικές στέγες.

Το αποτέλεσμα είναι ένα κύμα αγανάκτησης και απογοήτευσης στην τοπική κοινωνία. Οι άνθρωποι που κρατούν ζωντανή την οικονομία του Δήμου αισθάνονται ότι επιβαρύνονται χωρίς επαρκή αιτιολόγηση, χωρίς διαφάνεια και χωρίς ουσιαστική ενημέρωση.

Το ζήτημα αυτό δεν είναι απλώς οικονομικό. Είναι βαθιά πολιτικό. Αφορά την αξιοπιστία της δημοτικής διοίκησης, την ποιότητα της σχέσης εμπιστοσύνης ανάμεσα στον Δήμο και τους πολίτες του. Όταν ο Δήμος λειτουργεί χωρίς συνέπεια, χωρίς διαφάνεια και χωρίς σεβασμό στην ιστορία των συναλλαγών του με τους δημότες, τότε πλήττεται το θεμέλιο κάθε δημοκρατικής διοίκησης: η εμπιστοσύνη.

Η αντιπολίτευση δεν έρχεται να μηδενίσει. Έρχεται να ζητήσει αλήθεια, λογοδοσία και σεβασμό.

Και ζητάμε, με απόλυτη σαφήνεια:

να διερευνηθεί πλήρως η υπόθεση με τα ειδοποιητήρια,

να αποκατασταθούν τυχόν αδικίες,

και να επανεξεταστεί η πολιτική των υπέρογκων αυξήσεων που πλήττουν την κοινωνική συνοχή και την τοπική ανάπτυξη.

Διότι μόνο με δικαιοσύνη, διαφάνεια και συνέπεια μπορούμε να μιλήσουμε για έναν Δήμο που σέβεται τους πολίτες του και εμπνέει εμπιστοσύνη στο μέλλον.

ΚΑΖΑΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

Σε προηγούμενη συνεδρίαση λογοδοσίας της Δημοτικής Αρχής καταθέσαμε μία ερώτηση σχετικά με το πρόβλημα της διάβρωσης των ακτών το οποίο είναι γνωστό εδώ και χρόνια και παρά το γεγονός ότι μέσα στα χρόνια έχουμε ακούσει ότι πραγματοποιούνται μελέτες επί μελετών, δεν έχουμε δει χειροπιαστό αποτέλεσμα.

Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι η πρώτη μελέτη για την αντιμετώπιση της διάβρωσης των ακτών (η οποία δεν περιελάμβανε Καμάρι, Μελίσσι, Αριστοναυτών, Πευκιά κλπ) είχε λάβει πέρυσι την 3η παράταση έως 3/10/2025.

Τώρα μαθαίνουμε ότι η μελέτη και πάλι δεν είναι έτοιμη και χορηγήθηκε και νέα, 4η παράταση 18 μηνών μέχρι την 3η Απριλίου του 2027.

Αισθανόμαστε ότι είτε κάποιοι στο Υπουργείο μας εμπαίζουν δίνοντας διαρκείς παρατάσεις ή η Δημοτική Αρχή διακρινόμενη πλέον από μία ακατανόητη «οσφυοκαμψία» απέναντι στους θεσμικούς φορείς αδυνατεί να διεκδικήσει αποφασιστικά προς όφελος των δημοτών (όπως και στην περίπτωση των πληγέντων από την περυσινή πυρκαγιά) και κατά συνέπεια αποδεικνύεται πλήρως αναποτελεσματική.

Ζητούμε να μάθουμε ποιες ήσαν οι ενέργειες που κάνατε ώστε να αποφευχθεί και η 4η παράταση καιποιο είναι το πλάνο σας το επόμενο διάστημα. Θα παραμείνουμε και πάλι σιωπηλοί;;

 

ΓΚΙΟΚΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

Είχαμε επισημάνει σε προηγούμενη συνεδρίαση του Δ.Σ. τις καθυστερήσεις στο έργο του δρόμου στα Τρίκαλα.

Βρισκόμαστε πια λιγότερο από δυο μήνες από την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και ο δρόμος παραμένει κλειστός χωρίς να υπάρχει καμία ανακοίνωση από την Δημοτική Αρχή για κάποια εξέλιξη. Γίνεται κατανοητό ότι εάν ο δρόμος δεν ανοίξει μέχρι τότε οι συνέπειες θα είναι τεράστιες για την οικονομική ζωή της περιοχής.

Την ίδια στιγμή παρακολουθούμε μια διαρκή υποχώρηση απέναντι σε όμορους Δήμους οι οποίοι φροντίζουν να συντηρούν και να υποστηρίζουν τις υποδομές τους εξασφαλίζοντας ένα διαρκώς αυξανόμενο συγκριτικό πλεονέκτημα απέναντι μας. Τα Τρίκαλα μένουν πίσω.

Ζητάμε να μάθουμε λοιπόν:

Ο δρόμος στα Τρίκαλα θα είναι έτοιμος μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής πρόσβαση την περίοδο αιχμής των Χριστουγέννων;;

Ποιες είναι οι ενέργειες που κάνετε για την επίσπευση του έργου;;

 

ΚΑΡΑΒΑΣ ΣΠΥΡΟΣ

Το τελευταίο διάστημα στο Ξυλόκαστρο κυκλοφορούν επιμονες πληροφορίες περί επικείμενης συνένωσης του 3ου Δημοτικού Σχολείου με το 1ο Δημοτικό Σχολείο και εναλλάξ απογευματινής λειτουργίας τους ανά εβδομάδα.

Μια τέτοια εξέλιξη, εφόσον επιβεβαιωθεί, θα προκαλέσει σοβαρή αναστάτωση σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα: στους μαθητές που θα κληθούν να αλλάξουν ρυθμό και περιβάλλον, στους γονείς που δεν θα μπορούν να προγραμματίσουν τις καθημερινές τους υποχρεώσεις, και στους εκπαιδευτικούς που θα κληθούν να προσαρμοστούν σε ένα τελείως δυσλειτουργικό σχήμα.

Παρά το γεγονός ότι οι φήμες αυτές επιμένουν και απασχολούν έντονα την τοπική κοινωνία, η Δημοτική Αρχή δεν έχει τοποθετηθεί επισήμως, επιλέγοντας για ακόμη μια φορά τη γνωστή τακτική της σιωπής και της αποσιώπησης κάθε θέματος που τη φέρνει σε δύσκολη θέση.

Η στάση αυτή, όμως, δεν συνιστά υπεύθυνη διοίκηση. Η κοινωνία δικαιούται να γνωρίζει έγκαιρα, με σαφήνεια και ειλικρίνεια, ποιες είναι οι προθέσεις και οι σχεδιασμοί της Δημοτικής Αρχής για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα όπως η λειτουργία των σχολικών μονάδων.

Εμείς, ως παράταξη, θεωρούμε ότι οποιαδήποτε σκέψη για απογευματινή λειτουργία σχολείων πρέπει να αποτραπεί. Ο Δήμος οφείλει να εξαντλήσει κάθε δυνατότητα εξεύρεσης λύσης, με συντονισμό όλων των εμπλεκομένων φορέων – Περιφέρειας, Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και Τεχνικών Υπηρεσιών – ώστε να προστατευθεί η εκπαιδευτική ομαλότητα και η καθημερινότητα των οικογενειών.

Κατά συνέπεια, ερωτούμε ευθέως:

Αληθεύουν οι πληροφορίες περί συνένωσης των δύο σχολείων και εναλλάξ απογευματινής λειτουργίας τους;

Εφόσον αληθεύουν, ποιο είναι το σχέδιο της Δημοτικής Αρχής και ποιες εναλλακτικές λύσεις προτίθεται να προτείνει για την αποτροπή μιας τέτοιας εξέλιξης;

Οι δημότες δεν χρειάζονται καθησυχαστικές διαβεβαιώσεις εκ των υστέρων, αλλά καθαρές απαντήσεις εκ των προτέρων.