Νέες ταυτότητες: Ημερομηνία λήξης παλαιών και διαδικασία έκδοσης
Το βασικό ηλεκτρονικό παράβολο ανέρχεται σε 10,00€

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι όλα τα απαιτούμενα e-παράβολα πρέπει να έχουν εκδοθεί

Μια νέα εποχή ξεκινά για τους Έλληνες πολίτες, καθώς η διαδικασία αντικατάστασης των παλαιών δελτίων ταυτότητας με νέες ταυτότητες, ψηφιακά αναβαθμισμένες, έχει τεθεί σε εφαρμογή. 

Σύμφωνα με το newsbomb.gr, η αλλαγή αυτή υλοποιείται βάσει του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1157, ο οποίος ορίζει συγκεκριμένες προδιαγραφές ασφαλείας και λειτουργικότητας για τα έγγραφα ταυτοποίησης των κρατών μελών.

Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό, τα δελτία ταυτότητας που δεν διαθέτουν μηχανικώς αναγνώσιμη ζώνη (MRZ) παύουν να ισχύουν την 3η Αυγούστου 2026. Αυτό σημαίνει ότι όλοι οι πολίτες που κατέχουν παλαιού τύπου ταυτότητες θα πρέπει να προχωρήσουν στην έκδοση νέων εντός της καθορισμένης προθεσμίας.

Το Κόστος Έκδοσης και τα Απαιτούμενα Παράβολα
Για την απόκτηση των νέων δελτίων ταυτότητας, οι πολίτες καλούνται να καταβάλουν ένα αντίτιμο. Το συνολικό κόστος διαμορφώνεται από διάφορα ηλεκτρονικά παράβολα, τα οποία πρέπει να έχουν εξοφληθεί πριν την προσέλευση στην αρμόδια αρχή έκδοσης.

Το βασικό ηλεκτρονικό παράβολο ανέρχεται σε 10,00€. Αυτό καλύπτει το κόστος του σώματος του δελτίου, τα έξοδα εκτύπωσης και προσωποποίησης, καθώς και τη δαπάνη ασφαλούς μεταφοράς. Ο τύπος παραβόλου είναι [4485] – “Έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνα πολίτη”.
Για τους πολύτεκνους πολίτες, το παράβολο είναι μειωμένο στο μισό, δηλαδή 5,00€. Η ιδιότητα του πολυτέκνου πρέπει να αποδεικνύεται με σχετικό έγγραφο, όπως το βιβλιάριο πολυτέκνων. Ο τύπος παραβόλου είναι [4486] – “Έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνα πολίτη (πολυτέκνων)”.
Επιπλέον, απαιτείται ένα ένσημο της Ελληνικής Αστυνομίας, ύψους 0,50 €, το οποίο επικολλάται στην αίτηση έκδοσης. Ο τύπος παραβόλου είναι [2043] – “Η αίτηση (καρτέλα) για την έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνος υπηκόου (Ένσημο ΕΛ.ΑΣ.)”.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι όλα τα απαιτούμενα e-παράβολα πρέπει να έχουν εκδοθεί και εξοφληθεί πλήρως πριν την επίσκεψη στην αρχή έκδοσης, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν και να κατατεθούν στον φορέα.

Προβλέποντας την αυξημένη ζήτηση λόγω της εισαγωγής του Προσωπικού Αριθμού, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει αναπτύξει ένα νέο σύστημα ραντεβού. Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, ανακοίνωσε ότι η εφαρμογή του Προσωπικού Αριθμού θα συνοδευτεί από τη λειτουργία αυτής της νέας πλατφόρμας.

Στόχος του νέου συστήματος είναι η διευκόλυνση των πολιτών κατά τη διαδικασία έκδοσης, καθώς και η αποσυμφόρηση των αστυνομικών τμημάτων. Η πρωτοβουλία αυτή αποσκοπεί στην αποτελεσματικότερη διαχείριση του μεγάλου όγκου αιτήσεων που αναμένονται για τις νέες ταυτότητες.