Το φιάσκο με το κλειστό φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, οι ουρές καρκινοπαθών και τα μέτρα που έπρεπε να είχαν παρθεί
Η έναρξη του ωραρίου λειτουργίας των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ είναι στις 08:00, από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή. Αυτό δεν συνέβη χθες στο φαρμακείο στη Λ. Αλεξάνδρας 175- μια από τις πιο κεντρικές δομές του οργανισμού στην Αθήνα-, όπου προσέρχονται με τη συνταγή τους καθημερινά δεκάδες καρκινοπαθείς και ασθενείς με χρόνιες και σοβαρές νόσους- για να προμηθευτούν τα λεγόμενα Φάρμακα Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ).

Πρόκειται για ακριβά φάρμακα που χορηγούνται για την αντιμετώπιση σοβαρών, χρόνιων και σπάνιων παθήσεων, όπως είναι ο καρκίνος, οι αυτοάνοσες νόσοι, αιματολογικές ασθένειες κ.ά.

Χθες κανένας από τους 3 φαρμακοποιούς δεν ήταν στη θέση του στις 08:00, με το φαρμακείο να έχει κατεβασμένα ρολά και τους ασθενείς από έξω να περιμένουν υπομονετικά μέχρι κάποιος να προσέλθει. Χρειάστηκε να γίνει τηλεφώνημα από κάποιον από τα τριάντα περίπου άτομα που περίμεναν προς το υπουργείο Υγείας και να δοθεί εντολή από τον υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη να προσέλθει στο σημείο κλειδαράς και να κληθούν άλλοι υπάλληλοι να εξυπηρετήσουν στους ασθενείς. Και ο ίδιος έφτασε στο σημείο, μοιράζοντας μάλιστα καφέδες και ζητώντας συγνώμη από τους ασθενείς για την απίστευτη ταλαιπωρία.

Η παραπάνω εικόνα εντούτοις αποτυπώνει με τον πλέον δυσάρεστο τρόπο τις μεγάλες παθογένειες του συστήματος υγείας και τα διαδικαστικά- γραφειοκρατικά προβλήματα με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι οι ασθενείς. Όλοι οι ασθενείς, αλλά πόσο μάλλον όταν μιλάμε για καρκινοπαθείς και χρονίως πάσχοντες, όπου κυρίως οι συγγενείς τους στήνονται στην ουρά για να προμηθευτούν τη θεραπεία τους, καθώς οι ίδιοι συχνά δεν μπορούν.

Σύμφωνα με τον ΕΟΠΥΥ, και οι τρεις φαρμακοποιοί ήταν ασθενείς (ειδικότερα ο ένας είχε ιατρικό ραντεβού), κάτι που μπορεί να συμβεί προφανώς. Αυτό όμως που δεν έγινε ήταν να ενημερωθεί η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ για την αδυναμία προσέλευσης των υπαλλήλων, ώστε να βρεθεί εναλλακτική λύση, προκειμένου να μην διαταραχθεί η λειτουργία του φαρμακείου και να εξυπηρετηθούν όλοι οι ασθενείς.

Η χθεσινή εικόνα μπροστά από το φαρμακείο των Αμπελοκήπων, με τον κλειδαρά να προσέρχεται και τον υπουργό Υγείας με τους καφέδες στο χέρι να ζητά συγνώμη, προκαλεί θλίψη. Ακόμη μεγαλύτερη όμως θλίψη προκαλεί το να περιμένουν καθημερινά οι ασθενείς έξω από φαρμακείο- καθώς δεν επιτρέπεται μέσα η αναμονή-, με κρύο και βροχή το χειμώνα και καύσωνα το καλοκαίρι.

Η συγνώμη του ΕΟΠΥΥ προς τους… μη ογκολογικούς ασθενείς
Η διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ Θεανώ Καρποδίνη με ανακοίνωσή της ζήτησε επίσης συγνώμη από τους ασθενείς για την καθυστέρηση στην έναρξη λειτουργίας ενός από τα δύο φαρμακεία του Οργανισμού επί της Λεωφόρου Αλεξάνδρας (που βρίσκονται σχεδόν δίπλα στο αντικαρκινικό νοσοκομείο Άγιος Σάββας),  σημειώνοντας όμως πως το συγκεκριμένο φαρμακείο δεν παρέχει φάρμακα σε ογκολογικούς ασθενείς, οι οποίοι εξυπηρετήθηκαν απρόσκοπτα από το όμορο φαρμακείο.

Όμως είναι ευνόητο πως όσοι περίμεναν έξω από το φαρμακείο, μπορεί να μην ήταν καρκινοπαθείς, ή να ήταν συγγενείς, όμως περίμεναν ένα ακριβό φάρμακο που προορίζεται για μια σοβαρή νόσο, που το είχαν ανάγκη και σίγουρα όχι χρόνο για χάσιμο.

Αλλά σε κάθε περίπτωση, καμία δομή υγείας δεν επιτρέπεται να είναι κλειστή για συγκυριακούς λόγους, χωρίς να υπάρχει εναλλακτικό σχέδιο και χωρίς να έχουν ενημερωθεί οι κεντρικές υπηρεσίες.

Όπως ανέφερε η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ, επιχειρώντας στην ουσία να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, η καθυστέρηση έναρξης λειτουργίας του φαρμακείου οφείλεται σε ταυτόχρονη ασθένεια και συνεπακόλουθη απουσία υπαλλήλων χωρίς προηγούμενη ενημέρωση της Διοίκησης.

"Το τακτικό ωράριο εξυπηρέτησης του κοινού αρχίζει στις 8:00 π.μ. και μόλις έλαβε γνώση η Διοίκηση σχετικά με την αδυναμία έναρξης λειτουργίας του φαρμακείου την προκαθορισμένη ώρα, έδωσε άμεσα εντολή σε φαρμακοποιούς από την κεντρική υπηρεσία να μεταβούν στο φαρμακείο. Με την συνδρομή του Διευθυντή της οικείας περιφερειακής Διεύθυνσης που υπάγεται το φαρμακείο, ο οποίος μετέβη άμεσα και μερίμνησε για το άνοιγμα του φαρμακείου, έως τις 10:00 πμ είχε πλήρως αποκατασταθεί η λειτουργία του και εξυπηρετήθηκαν οι ασφαλισμένοι.  Έχει ήδη δοθεί εντολή από τη Διοίκηση για τη διεξοδική διερεύνηση του περιστατικού και την απόδοση πάσης φύσεως ευθυνών" αναφέρεται.

Προσπαθώντας να δώσει περισσότερες εξηγήσεις για τις ουρές που σχηματίζονται έξω από τα φαρμακεία, ο ΕΟΠΥΥ ανέφερε πως η αυξημένη προσέλευση των ασφαλισμένων που παρατηρείται σε ορισμένα φαρμακεία τις τελευταίες ημέρες οφείλεται σε μείωση της ταχύτητας απόκρισης των ηλεκτρονικών εφαρμογών λόγω της πρόσφατης κυβερνοεπίθεσης στο δίκτυο του ΣΥΖΕΥΞΙΣ και στο νέο σύστημα ηλεκτρονικής εκτέλεσης συνταγών που οδήγησαν σε καθυστέρηση στην εξυπηρέτηση, με αποτέλεσμα μέρος των ασφαλισμένων να προσέλθουν και χθες.

Ταλαιπωρία και ουρές
Όσοι έχουν βρεθεί στη δυσάρεστη κατάσταση να περιμένουν τη σειρά τους έξω από ένα φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ, όντας οι ίδιοι ή οι συγγενείς τους ασθενείς, μιλούν για μεγάλες αναμονές που έχουν φτάσει και τις δύο ώρες- ειδικά πριν τις αργίες-, αλλά και για ελλείψεις φαρμακοποιών που καθυστερούν ακόμη περισσότερο την εξυπηρέτηση. Το σύστημα όμως δείχνει αδιαφορία όπως έχει στηθεί, καθώς όπως έχει πολλές φορές δηλώσει η ηγεσία του υπουργείου Υγείας, κανένας ασθενής δεν θα πρέπει να ταλαιπωρείται και να περιμένει (όπως άλλωστε είχε ειπωθεί και για τη μείωση του χρόνου αναμονής στα τμήματα επειγόντων περιστατικών των νοσοκομείων).

Εσπευσμένες ανακοινώσεις
Ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης αναμένεται να ανακοινώσει εντός της ημέρας, μετά από εσωτερική σύσκεψη στο Υπ. Υγείας στις 2 το μεσημέρι μέτρα προκειμένου να μην παρατηρούνται τέτοιες εικόνες. Αυτά περιλαμβάνουν τη διάθεση ορισμένων φαρμάκων υψηλού κόστους και από τα ιδιωτικά φαρμακεία, την πρόσληψη επιπλέον φαρμακοποιών στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και τη μεταφορά φαρμάκων κατ' οίκον που ξεκίνησε πιλοτικά από το 2024 και θα εφαρμοστεί καθολικά μετά τα τέλη Απριλίου 2025, με την ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού.

"Δεσμεύομαι ότι αυτό το αίσχος δεν θα ξαναγίνει και θα βρούμε άμεσα λύση" έγραψε ο κ. Γεωργιάδης στο Χ.

Οι ασθενείς που λαμβάνουν ΦΥΚ, μπορούν να τα παίρνουν κατόπιν ραντεβού από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, είτε από ιδιωτικά φαρμακεία, αφού όμως, ακολουθήσουν μια συγκεκριμένη διαδικασία ταυτοποίησης- εγγραφής, μέσω του TAXIS. Όμως ακόμη οι περισσότεροι επιλέγουν ακόμη τη φυσική παρουσία, νιώθοντας ενδεχομένως μεγαλύτερη σιγουριά πως θα πάρουν στα χέρια τους το φάρμακο που χρειάζονται.

Από την πλευρά του ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος ανέφερε πως η ταλαιπωρία των συγκεκριμένων ευπαθών ομάδων που έχουν απόλυτη ανάγκη το φάρμακό τους δεν αντιμετωπίζεται από το υφιστάμενο πλαίσιο διακίνησης αυτών των φαρμάκων από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ αλλά και με την αξιοποίηση του έτοιμου δικτύου των 11.000 φαρμακείων, με ομοιόμορφη κατανομή και διασπορά ανά την επικράτεια.

"Επιτέλους οι θέσεις και οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για τα "Φάρμακα Υψηλού Κόστους από το φαρμακείο της γειτονιάς" προκειμένου να μην ταλαιπωρούνται οι ευπαθείς ομάδες ασθενών, πρέπει άμεσα να γίνει πράξη. Εκείνο που προέχει, αποκλειστικά και μόνο, είναι η προστασία και η διασφάλιση της αξιοπρέπειας των ασθενών" σημείωνε σε ανακοίνωσή του.

Της Βίκυς Κουρλιμπίνη

Πηγή: TheTOC.gr