Τουλάχιστον όμως, δεν ζήσαμε όπως δεν θέλαμε (Ευσταθία Τσιγκάνου,Η αφή του κόσμου)
Από την αρχή του 2023 οι απορίες έρχονται στο νου ως κατάλοιπα του 2022.
Εάν π.χ οι υποκλοπές μπήκαν στο συρτάρι της κοινοτοπίας[του Κακού;
της αναγκαιότητας; της συνηθισμένης πρακτικής;], εάν η πολιτική σύνεση κατέστη συνώνυμη της κομματικής δειλίας,εάν η κακογουστιά συνιστά το κυρίαρχο στοιχείο του κοινοβουλευτικού λόγου,εάν τα σκάνδαλα συγκροτούν τη βάση της ιδεολογικοπολιτικής αντι-παρά-θεσης[λες και λειτουργεί ‘κομματική αστυνομία’ που υποκαθιστά τη δικαιοσύνη],εάν το αόρατο κυριαρχεί επί του ορατού και το υπονοούμενο επί του αληθούς,εάν τα ‘ΑΝΤΊ-μέτωπα’[αντιΣΥΡΙΖΑ,αντίΔΕΞΙΑ]συμ-παρασύρουν τα πλήθη των φανατικών σε πράξεις ανομίας,εάν τα ακραία λεκτικά παίγνια εχθρότητας αδιαφορούν για τις κοινωνικές επιπτώσεις,εάν οι πολιτικές προτάσεις δεν διαθέτουν ήθος[αλλά μόνον επικοινωνιακή στόχευση],εάν οι συντηρητικοί ντύνονται νεοπροοδευτικοί και οι αριστεροί παριστάνουν τους φιλήσυχους πολίτες,εάν άπαντες αναζητούν Μεσσίες[κάτι σαν έναν εθνικό Μέσι],εάν η αιδώς[γνωστή και ως ντροπή] δεν αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της πολιτικής ηθικής,Εάν η προσωπική ευθύνη κρύβεται πίσω από την κομματική πειθαρχία[και ομερτά;],εάν ο πόλεμος erga omnes καλλιεργείται ως αντίληψη και πρακτική στη νέα γενιά κι εντέλει εάν οι ‘στρατηγοί των βαρβάρων μπορούν κι αιχμαλωτίζουν ή φυλακίζουν τους σοφούς’, τότε όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι αλλάζουμε [ανεπαισθήτως;]εποχή.